W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Fotograficy zapraszają na wystawę

Serdecznie zapraszamy do Galerii Esta (Gliwice, ul. Raciborska 8) na wystawę wykładowców fotografii na naszym Uniwersytecie:

Widzę, że staję się Całkowicie-Obrazem
Jakub Dziewit, Jadwiga Janowska

Otwarcie 13 lipca, godz. 15:00-20:00
Oprowadzanie autorskie: 17:00
Wystawę można oglądać do 26 sierpnia.

Informacja o wystawie:

Jadwiga Janowska i Jakub Dziewit to artyści, którzy pomimo posługiwania się skrajnie odmiennymi estetykami spotykają się ze zrozumieniem wobec podstawowego fiaska fotografii. Zdjęcie to obraz i konstrukt, podobnie jak wyryte w nas ślady innych osób w postaci zniekształconych wyobrażeń lub wybiórczej pamięci. We wzajemnym, pełnym melancholii dialogu współdzielą twórczo niemoc autentycznego spotkania z drugim w kadrze, a także tęsknotę za człowiekiem, który się wymyka.

Wystawie przewodzą słowa Rolanda Barthesa ilustrujące iluzoryczność fotograficznych przedstawień, w których Ja-Ty zostaje przesłonięte poprzez zwielokrotnione zapośredniczenie wytwarzanymi przez nas obrazami:

"Przed obiektywem jestem jednocześnie: tym, za kogo sam się uważam; tym, za kogo chciałbym, żeby mnie uważano; tym, za kogo uważa mnie fotograf; tym wreszcie, kim fotograf się posługuje".

Wystawa eksponuje cielesność, jednocześnie nie chodzi tu o ciała jako takie. Ciało jest tu obrazem i tworzywem. W przypadku artysty malarskim zestawem plam murszejącej pamięci. Dla artystki ciała stanowią budulec dla nieoczywistych konstelacji. W tandemie artyści przedstawiają nie-ciała i nie-ludzi, a raczej zestawy kształtów i znaczeń, które im przypisujemy. Nagość okazuje się niespełnioną obietnicą intymności. Bez względu na to, czy ujęcia byłyby czułe, zabawne czy pornograficzne pozostają jedynie o b r a z e m. Patrząc na nie, pozując do nich, uwieczniając je powielamy społeczne wzorce wizualne, nakładamy własne filtry.

Tekst: Aleksandra Golecka

Informacja o autorach:

Jadwiga Janowska – asystentka na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Absolwentka Institutu Tvůrčí Fotografie w czeskiej Opavie. Brała udział w programie mentorskim Nikon NOOR Academy (2022 rok). W 2018 roku zdobyła główną nagrodę za fotoreportaż w kategorii Young Poland w konkursie Grand Press Photo. Laureatka nagrody imienia Jana Sawki na festiwalu Fama (2021 rok). Druga nagroda w konkursie na Talent Roku organizowanego przez Pix House (2021). Jej prace były prezentowane w kraju i za granicą, w tym m.in. w ramach Granze Arsenali Fotogafie Verona, Oslo Negativ Fotofestival, Rotterdam Photo, Merlinka Festival w Serbii, Noorderlicht Photofestival. Członkini kolektywu Hydroza. Głównym medium, którym się posługuje jest fotografia, ale sięga także po kolaż czy video. Najczęściej zajmuje się portretem oraz współczesnym dokumentem. Porusza zagadnienia dotyczące tożsamości, upływu czasu oraz kontekstów przestrzeni. Więcej  informacji


Jakub Dziewit – artysta wizualny, kulturoznawca, kurator i wydawca publikacji fotograficznych. Prezes Fundacji unContemporary, wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza. Autor fotoksiążek „This is not another Martin Parr exhibition” oraz „Desires of meaning”, kilkunastu wystaw, a także fotograficznych performansów i dwóch monografii naukowych o historii kultury wizualnej. Zajmuje się sztuką przemyślnie przeintelektualizowaną oraz – dla kontrastu – do bólu afektywną. Przepracowywał fotograficznie tematy cielesności, codzienności, dziedzictwa modernizmu, ale także mechanizmów poznawczych i sposobów konstruowania znaczenia w obrazie. Więcej informacji



 

Data dodania: 11 lipca 2024